http://www.up.vatandownload.com/images/q3fnundhjt5g1npu33il.gif

سحري بايد ويژگي يك ناهار سبك را داشته باشد

يك متخصص تغذيه گفت: روزه‌داران بايد سحري را مانند صبحانه كامل يا يك ناهار سبك مصرف كنند و خوردن سالاد و ميوه در وعده سحر باعث كاهش احساس گرسنگي و تشنگي در افراد مي‌شود.
مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: روزه باعث مي‌شود كه اعضاي بدن مخصوصاً دستگاه گوارش (معده و روده‌ها ) در طول 11ماه كه كاملاً مشغول انجام فعاليت بودند به مدت يك ماه استراحت كرده و نيروي تازه‌اي بگيرند. و از سوي ديگر، ذخاير چربي‌هاي مضري كه مخصوصاً در ناحيه شكم تجمع پيدا كرده و مي‌تواند مشكلات زيادي ايجاد كند، كاهش يافته و سموم بدن دفع مي‌شود.

وي گفت: روزه‌داران بايد از يك رژيم غذايي سالم و با كيفيت بالا استفاده كنند تا به اين ترتيب بدن خود را با اين شرايط تطبيق دهند. در ايام روزه‌داري برنامه‌غذايي افراد به 2 وعده اصلي افطار و سحري محدود مي‌شود.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: وعده سحري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا پس از اين وعده، ساعات روزه‌داري شروع شده و بدن انرژي ديگري دريافت نمي‌كند كه بهتر است از غذاهاي دير هضم مانند غذاهاي حاوي كربوهيدارت پيچيده (قندهاي مركب)‌ و فيبر نظير ميوه، سبزي، غلات كامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبيا و نان‌هاي سبوس‌دار در اين وعده استفاده شود.
صفوي افزود: وعده سحري در ماه رمضان مانند صبحانه در روزهاي عادي است و مهمترين وعده غذايي به حساب مي‌آيد و از آنجا كه تمام غذاهايي كه در اين وعده مصرف مي‌شوند، انرژي مورد نياز و مواد مغذي لازم را تأمين مي‌كند كه در طول روز دچار افت قند خون، كاهش تمركز و پائين آمدن توان كاري افراد نشود.
وي اضافه كرد: روزه‌داران بايد سحري را مانند صبحانه كامل يا يك ناهار سبك مصرف كنند و خوردن سالاد و ميوه در سحري فراموش نشود، زيرا براي كاهش احساس گرسنگي و تشنگي بسيار موثر است. حداقل سالادي را كه مي‌توان تهيه كرد از خيار و گوجه فرنگي است كه مي‌توان با افزودن كمي هويج يا جوانه گندم، عدس و ماش به ارزش غذايي آن افزود.
صفوي گفت: بهترين سبزي كه مي‌توان به عنوان سالاد در سحر مصرف كرد، كاهو است. اين سبزي در مقايسه با ساير سبزي‌ها داراي آب بسيار بالايي است و به همين دليل مي‌تواند از احساس تشنگي در طول روز بكاهد و فيبر بالاي آن مانع ابتلاي روزه‌داران به يبوست مي‌شود.
اين متخصص تغذيه افزود: بهترين رژيمي كه براي افطار مي‌توان استفاده كرد، رژيمي است كه حاوي مايعات و قندهاي ساده قابل جذب سريع باشد، زيرا در زمان افطار قند خون در پائين‌ترين حد خود قرار گرفته و مي‌تواند يكي از علل سردردهاي نزديك افطار باشد.
وي اضافه كرد: به همين دليل توصيه مي‌شود شروع افطاري با خرما، آب گرم،‌ چاي كم رنگ و شير باشد كه نياز شديد به مواد قندي به سرعت برطرف مي‌شود و بدن آمادگي بهتري براي استفاده از مواد غذايي ديگر را پيدا مي‌كند.
صفوي گفت: بنابراين در وعده افطار نبايد يكباره حجم زيادي از غذا يا مايعات وارد معده شود. زيرا اتساع ناگهاني معده باعث اختلال در جريان خون ديگر اندام‌ها و اعضاء بدن شده و از طرفي باعث بروز سوء هاضمه نيز مي‌شود. بايد غذاي اصلي در وعده افطار كم كم و به تدريج صرف شود و مصرف نوشيدني‌هاي سرد ممكن است علائم ناراحت كننده گوارشي در فرد روزه‌دار به وجود آورد و بايد از اين عمل خودداري كرد.

شما میتوانید دیدگاهی بگذارید، یا بازخوردی از سایتتان.

دیدگاهی بگذارید

عضو خوراک مطالب شوید مرا در توییتر دنبال کنید!