http://www.up.vatandownload.com/images/q3fnundhjt5g1npu33il.gif

سبزي و ميوه در وعده سحري فراموش نشود

يك متخصص تغذيه گفت: افرادي كه در دوران روزه‌داري و بعد از آن دچار يبوست مي‌شوند كساني هستند كه در وعده افطار و سحري از ميوه و سبزي، سالاد و آب كم استفاده مي‌كنند در نتيجه عمل دفع به خوبي انجام نشده و به يبوست مبتلا مي‌شوند.مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: بعضي از افراد تصور مي‌كنند به دليل اينكه در طول روز به علت روزه‌داري مدتي معده‌شان خالي از غذا بوده است، بايد در وعده افطار پرخوري ‌كنند. اما اين امر گرسنگي را جبران نمي‌كند بلكه باعث افزايش وزن و چاقي مي‌شود.

وي گفت: افرادي كه در دوران روزه‌داري و بعد از آن دچار يبوست مي‌شوند كساني هستند كه در وعده افطار و سحري از ميوه و سبزي، سالاد و آب استفاده نمي‌كنند و به مقدار كم مصرف مي‌كنند در نتيجه عمل دفع به خوبي انجام نشده و به يبوست مبتلا مي‌شوند.
اين متخصص تغذيه افزود: كساني كه سابقه ابتلا به سنگ‌هاي مجاري ادراري را دارند چنانچه در طول ماه رمضان از آب كافي استفاده نكنند امكان ابتلاء مجدد به سنگ‌هاي مجاري ادراري را خواهند داشت و افرادي كه داراي بيماري سنگ كليه هستند بايد در فاصله بين وعده افطار و سحري به تعداد كافي 6 تا 8 ليوان آب يا مايعات مصرف كنند.
صفوي گفت: مصرف مواد چرب، شيرين و مصرف نمك زياد موجب بروز عوارض ناراحت كننده و گاه خطرناكي مانند افزايش فشار خون، چربي‌هاي خون و نهايتاً به بيماري قلبي – عروقي مبتلا مي‌شود.
وي افزود: برخي از افراد تصور مي‌كنند در ماه رمضان به علت حذف يك وعده غذايي نياز به مصرف كالري بيشتر دارند و به همين علت در برنامه سحري به خصوص افطار از موادي مانند حلوا، زولبيا، باميه، گز، سوهان و ساير مواد چرب و شيرين به مقدار زياد استفاده مي‌كنند كه افراط در مصرف اين مواد نه تنها مفيد و ضروري نيست بلكه باعث لطمه زدن به سلامت انسان خواهد شد.
اين متخصص تغذيه گفت: بعضي از افراد ممكن است به علت روزه‌داري دچار خستگي، بي‌حوصلگي، عصبانيت و افسردگي شوند كه اين عوارض طبيعي نبوده و از پيامدهاي طبيعي روزه محسوب نمي‌شود و به علت تغذيه غلط به وجود مي‌آيد كه اين حالت معمولاً در افرادي ديده مي‌شود كه از خوردن سحري امتناع كرده و غذاي خود را به يك وعده افطار منحصر مي‌كند كه اين كار موجب پايين افتادن قند خون (هيپوگليسمي) مي‌شود و عوارض عصبي به وجود مي‌آيد.
صفوي افزود: بهتر است قبل از مصرف غذا در وعده‌ افطار خرما، ‌آب ولرم، چاي كم رنگ مصرف شود و از مصرف آب سرد در شروع افطار خودداري كنند زيرا ممكن است باعث تحريك معده و ناراحتي گوارشي شوند.
وي اضافه كرد: در ماه رمضان حتماً بايد از 2 وعده غذايي سحري و افطار استفاده شود. حذف هريك از اين وعده‌ها باعث لطمه به سلامت بدن افراد مي‌شو. روزه‌داران از پرخوري يا مصرف مواد سنگين و نفاخ دوري كنند و در برنامه غذايي از ميوه، سالاد و سبزي‌هاي تازه به خصوص در وعده سحري‌به مقدار بيشتري استفاده شود. اين مواد به علت داشتن آب زياد احساس تشنگي را كاهش مي‌دهد و ويتامين‌ها و مواد معدني مفيدي را به بدن مي‌رساند كه به علت داشتن فيبر غذايي زياد از بروز يبوست جلوگيري مي‌كنند.
اين متخصص تغذيه گفت: مصرف آب به مقدار كافي به منظور پيشگيري از بروز يبوست و همچنين جلوگيري از كم آبي بدن و دفع سموم از بدن توصيه مي‌شود و از مصرف نمك زياد به دليل ايجاد تشنگي، نگاه داشتن آب در بدن و افزايش فشار خون، خودداري كنند.
انتهاي پيام/ش

شما میتوانید دیدگاهی بگذارید، یا بازخوردی از سایتتان.

دیدگاهی بگذارید

عضو خوراک مطالب شوید مرا در توییتر دنبال کنید!