http://www.up.vatandownload.com/images/q3fnundhjt5g1npu33il.gif

راه‌های موثر برای ‌كاهش علائم یائسگی

یائسگی بخش طبیعی و اجتناب‌ناپذیر زندگی زنان است و بیماری محسوب نمی‌شود، بلكه گذار از دوره جوانی به دوره میانسالی است و تنها با آگاهی از ویژگی‌های خاص این دوران است كه می‌توان با منطقی‌ترین شیوه‌ها با مسائل و مشكلات این دوره روبه‌رو شد و شدت آنها را كاهش داد.

دكتر زهرا چایچیان ، متخصص زنان و زایمان از روش‌های موثر در كاهش علائم این دوره سخن گفته است. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوست.

یائسگی معمولا در سنین بین 45 تا 55 سال اتفاق می‌افتد و مرحله‌ای است كه طی آن چرخه عملكرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و هورمون‌های استروژن و پروژسترون كه توسط تخمدان ترشح می‌شوند، بشدت كاهش می‌یابد. دوره یائسگی با اتمام دوره‌های ماهیانه به مدت 12 ماه مشخص می‌شود. اما با این وجود علائم جسمانی و روانی یائسگی ممكن است باعث اختلال در خواب و كاهش انرژی و احساس غم و ناراحتی شود.

علائم و نشانه‌های یائسگی در زنان متفاوت است اما گرگرفتگی، قاعدگی نامنظم، اختلالات خواب و تعرق شبانه و خشكی مخاط واژن از علائم اصلی آن به شمار می رود.احساس گرگرفتگی ناگهانی و شدید است و سبب بروز اختلالات خواب در خانم‌ها می‌شود. گاهی اوقات گرگرفتگی همراه با تپش قلب می‌شود و اختلال خواب را شدت می‌بخشد.

یائسگی عوارضی را ایجاد می‌كند كه شامل پوكی استخوان و بیماری‌های قلبی است. پوكی استخوان در زنان بعد از یائسگی افزایش می‌یابد و باعث نازك و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. علت آن كاهش شدید هورمون استروژن تخمدان است و باعث می‌شود در سال‌های اول پس از یائسگی، تراكم استخوان بشدت كاهش یابد.

گاهی اوقات پوكی استخوان سبب بروز شكستگی‌های شدید در زنان بخصوص در ناحیه لگن، مچ دست و مهره‌ها می‌شود و همچنین با كاهش ترشح استروژن از تخمدان‌ها بیماری قلبی ـ عروقی در زنان افزایش می‌یابد و كلسترول بد خون و فشار خون را در آنها بالا می برد. بی‌اختیاری ادرار نیز یكی از عوارض این دوران است. انجام دادن ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات مربوط و گاهی اوقات مصرف داروهای موضعی با تجویز پزشك در درمان این عارضه كمك‌كننده است.

همچنین احتمال افزایش وزن در این دوران وجود دارد، به همین علت توصیه می‌شود خانم‌ها 200 تا 400 كالری در روز كمتر غذا مصرف كنند و میزان ورزش و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند تا از بروز این عارضه جلوگیری كنند. ورزش كردن نیز در كاهش گرگرفتگی موثر است.

منبع : Jamejamonline.ir

شما میتوانید دیدگاهی بگذارید، یا بازخوردی از سایتتان.

دیدگاهی بگذارید

عضو خوراک مطالب شوید مرا در توییتر دنبال کنید!