http://www.up.vatandownload.com/images/q3fnundhjt5g1npu33il.gif

بي‌تحركي در زمان روزه‌داري باعث يبوست مي‌شود

يك متخصص تغذيه گفت: كمبود استفاده از مواد غذايي فيبردار مانند انواع سبزي‌ها، ميوه‌ها‌ي با پوست، حبوبات و غلات سبوس‌دار همچنين نداشتن تحرك در زمان روزه داري از جمله علل بروز يبوست در ماه رمضان است.برليانت بزرگمهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: در تهيه زولبيا، باميه و گوش‌فيل مقدار زيادي روغن استفاده مي‌شود. در اكثر موارد روغن مصرفي از نوع جامد و اشباع ‌شده است كه براي سلامت قلب و عروق بسيار مضر است. افراط در مصرف اين مواد باعث چاقي، افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون، افزايش فشار خون و منجر به اختلالات قلبي و عروقي مي‌شود.

وي گفت: به جاي زولبيا و باميه مي‌توان خرما، كشمش، برگه، انجير خشك، ساير ميوه‌هاي خشك و عسل يا مربا استفاده كرد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: مصرف نكردن وعده سحري عواقب ناگواري مي‌تواند براي فرد روزه‌دار در برداشته باشد كه شخص روزه‌دار از آنجايي كه بعد از سحر روزي فعال، پرتحرك از نظر جسمي و فكري را در پيش دارد و براي گذراندن چنين روزي به تغذيه كامل، متنوع و كافي نياز دارد بايد غذاي اصلي خود را در وعده سحر مصرف كند تا نيازهاي تغذيه‌اي فرد تأمين شود.
بزرگمهر افزود: يبوست يكي از اختلالات مهم در روزه‌داري است كه معمولاً در ماه رمضان به دلايل مختلف مي‌تواند بروز پيدا كند. كمبود مصرف آب در وعده سحر و افطار مي‌تواند باعث يبوست شود.
وي اضافه كرد: كمبود استفاده از مواد غذايي فيبردار مانند انواع سبزي‌ها، ميوه‌ها‌ي با پوست، حبوبات و غلات سبوس‌دار مي‌تواند باعث يبوست شود و نداشتن تحرك در زمان روزه داري نيز يكي از دلايل بروز يبوست در ماه رمضان است.
اين متخصص تغذيه افزود: به طور كلي مصرف مواد غذايي حاوي مقدار زياد آب هستند مانند انواع سبزي‌ها، ميوه‌ها، سوپ و آش كه مي‌تواند از بروز تشنگي در ساعات روزه‌داري جلوگيري كند بنابراين براي پيشگيري از تشنگي در ماه رمضان بايد در فاصله افطار تا سحر مقدار كافي آب و مايعات كم نمك و بدون شكر مصرف شود.
بزرگمهر گفت: ميوه‌ها با وجود آن كه بسيار مفيد هستند ولي افراط در مصرف آن‌ها به خصوص ميوه‌هاي شيرين باعث افزايش وزن و چاقي مي‌شود كه جلوي اشتها را گرفته و مانع صرف غذاي اصلي مي‌شود.

شما میتوانید دیدگاهی بگذارید، یا بازخوردی از سایتتان.

دیدگاهی بگذارید

عضو خوراک مطالب شوید مرا در توییتر دنبال کنید!