http://www.up.vatandownload.com/images/q3fnundhjt5g1npu33il.gif

هفت قانون طلایی برای خوردن

امروزه بيشتر مردم از اختلالات تغذيه اي و گوارشي رنج مي‌برند . يكي از مشغله‌‌‌هاي ذهني اغلب افراد انتخاب غذاي سالم و مغذي مي‌باشد. شيوع عادت‌‌‌هاي غذايي ناسالم و گرايش به خوراك‌‌‌هاي نه چندان مغذي اما پر كالري باعث افزايش تعداد مبتلايان به انواع بيماري‌‌‌هاي مزمن و خطرناك مثل چاقي، ديابت و بيماري‌‌‌هاي قلبي شده است. در حاليكه در بين متخصصان تغذيه اين عبارات بسيار محبوب و مورد تاكيد مي‌باشد. ” غذا بخوريد اما پرخوري ممنوع ، با ميوه‌‌‌ها و سبزيجات دوست باشيد” جمله اول “غذا بخوريد” ساده اما بسيار مهم است. منظور از غذا ، غذاهاي واقعي مثل ميوه جات و سبزيجات، غلات و حبوبات، ماهي و گوشت مي‌باشد نه شبه غذاهايي كه امروزه بسيار رايج شده و خالي از مواد مغذي اما پر ضرر است.
اما هفت قانون خوردن
1- از خوردن غذاهايي كه مادر بزرگتان به عنوان غذا نمي‌شناسد اجتناب كنيد! حتما تعجب مي‌كنيد كه اين چنين قانوني وجود دارد. اما بايد بپذيريد كه عادت‌‌‌هاي غذايي مادر بزرگ شما و تشخيص وي در مورد كيفيت غذا بهتر از شما است. شايد توجه كرده ايد كه اغلب غذاهاو خوراك‌‌‌هايي را مي‌خوريد كه حتي قادر به تلفظ تركيبات موجود در آن نيستيد و اين به راستي ضرر بزرگي است.

2- از خوردن غذاهايي كه از بيش از 5 تركيب تشكيل شده و يا تركيبات آن را نمي‌شناسيد اجتناب كنيد.

3-خريد غذا از سوپر ماركت و ساير مراكز فروش فست فود ممنوع! مسلما اين نوع غذاهاي آماده ، تازه نيستند و بعلاوه تركيبات آن نيز مشخص نمي‌باشد. بهتر است براي تهيه غذا از مواد تازه و سالم و با صرف وقت مناسب استفاده كنيد.

4- از خوردن غذاهايي كه سرانجام فاسد و خراب نمي‌شوند اجتناب كنيد. البته در اين زمينه استثنايي وجود دارد و آن عسل است. اما به عنوان يك قانون ، غذاهايي كه هرگز فاسد نمي‌شوند فاسد نيستند.

5-فقط آنچه مي‌خوريد مهم نيست بلكه چگونگي صرف غذ ا نيز مهم است. هميشه سعي كنيد سفره غذا را در حالي كه هنوز كمي‌گرسنه هستيد ترك كنيد. بسياري از فرهنگ‌‌‌ها و مذاهب از جمله دين مبين اسلام تاكيد دارد كه خوردن غذا قبل از سيري كامل دست بكشيد.

6-خانواده‌‌‌هاي سنتي عادت به خوردن غذا سرسفره و دور هم داشتند واين براستي عادت زيبا و سالمي‌بود . در حاليكه امروزه اغلب در حين تماشاي تلويزيون غذا صرف مي‌شود.

7- از خوردن غذا داخل ماشين اجتناب كنيد.

نظر شما راجع به اين قوانين چيست؟ در واقع آنچه در قالب اين هفت قانون به آن اشاره شد چيزي است كه اغلب متخصصان تغذيه و سلامت در تجويزهاي مختلف به آن اشاره مي‌كنند. بايد بدانيم كه بعضي از تغييرات رايج در سبك زندگي امروزي دليل اصلي و مخفي چاقي و اضافه وزن اپيدميك و بسياري از ناراحتي‌‌‌هاي ديگر است. توصيه به صرف غذا در كنار يكديگر و سر سفره و نه در حين تماشاي تلويزيون سنتي بود كه امروزه دچار تغيير ناخودآگاه شده است. در روزگار مادر بزرگ بشقاب‌‌‌هاي غذا بزرگ و لبزير نبود .
ساير نكاتي كه در مورد غذا متداول است عبارتنداز:
-غذا وسيله اي براي تحويل مواد مغذي به بدن مي‌باشد. آنچه در مورد يك غذاي خاص مثلا بروكلي حائز اهميت است فيبر و مواد آنتي اكسيداني مي‌باشد كه در آن جاي دارد . بنابر اين به نوع تركيبات و مواد مغذي موجود در غذا توجه كنيد و نه به ظاهر آن.

-نياز به متخصص براي گرفتن دستور غذا مي‌باشد. مواد مغذي نامرئي و مبهم است. چيزي شبيه مذهب! بنابر اين شما نياز به متخصص و رهبري براي تشخيص بهترين نوع غذا و متناسب با نياز بدن هستيد.

-مهم ترين هدف از خوردن حفظ سلامت جسم و روح است. البته بايد گفت كه تمام دليل خوردن اين نيست. لذت، ارتباط اجتماعي، همساني و يا آيين و تشريفات نيز از ديگر دلايل خوردن مي‌باشد.
-غذاهاي شيطاني و فرشته خو وجود دارد! همان گونه كه از شيطان بايد گريزان بود ، غذاهاي شيطاني نيز مستحق فرار هستند. اين غذاها عبارتند از چربي‌‌‌هاي ترانس و اشباع شده و غذاهاي فرشته خو و مفيد همان ميوه‌‌‌ها و سبزيجات گوناگون است.

سيمرغ

دیدگاه‌ها درحال حاضر بسته است. اما شما می‌توانید بازخوردی از سایتتان.

دیدگاه‌ها بسته است.

عضو خوراک مطالب شوید مرا در توییتر دنبال کنید!